Motywacja i porady w stylu LOCO

Trening biegowy – rano czy wieczorem?

ubrania sportowe dla kobiet

Z całą pewnością spotkałaś się z różnymi teoriami dotyczącymi tego, kiedy lepiej iść biegać — rano czy wieczorem. I właśnie ten temat dziś bierzemy na tapet! Rozstrzygnijmy to raz na zawsze, nie pozostawiając miejsca na wątpliwości!

 

Kiedy najlepiej ćwiczyć?

Skowronki z grupy LOCO jeszcze przed świtem „ćwierkają”, że wieczorny trening lepiej odpuścić, bo adrenalina utrudnia zasypianie. Powiedzą Ci, że powinnaś biegać rano, najlepiej na czczo! Po prostu ubierasz sportowe legginsy i leeeeecisz! W ten sposób pobudzisz organizm i otrzymasz super power na cały dzień! To lepsze niż mocna kawa!

Nasze grupowe sowy wolą jednak dłużej pospać! Słychać głosy, że poranek nie jest dobrą porą na trening, ponieważ jest to najcięższy czas dla naszego organizmu!  Czas, który nasze ciałka wolą spędzać pod ciepłą kołderką! Ich zdaniem trening wieczorem pozwala zrelaksować się po ciężkim dniu, co prowadzi do lepszej jakości snu w nocy.

Biegać rano czy wieczorem — walka na argumenty!

Od zwolenniczek porannego biegania, najczęściej można usłyszeć następujące argumenty:

  • Poranny trening biegowy to IDEALNY początek dnia! Bieganie rano pomaga w przebudzeniu się, zwiększeniu poziomu energii i poprawie nastroju na resztę dnia! Świat natychmiast staje się piękniejszy!
  • Poranny trening ułatwia utrzymanie regularności: Jeśli macie tendencję do odkładania treningów na wieczór, to rano możecie się łatwiej zmotywować i utrzymać regularność w treningach. Jak? Wstajesz i ćwiczysz, zanim Twoja głowa wymyśli WYMÓWKI!
  • Trening wykonany rano pomaga w zrzuceniu wagi: Badania wykazały, że poranny trening na czczo może pomóc w spalaniu tłuszczu i zmniejszeniu masy ciała.

 

Teraz czas na kilka zalet wieczornego treningu biegowego:

  • Bieganie wieczorem pomaga zrelaksować się po ciężkim dniu pracy i zmniejszyć stres. Takie „wypocenie” negatywnych emocji pomaga w zachowaniu równowagi!
  • Wieczorne treningi dają więcej czasu na ćwiczenia! Nie mam już żadnych obowiązków i nic mnie nie ogranicza, mogę ćwiczyć tak długo, jak tylko zechcę!
  • Bieganie wieczorem pomaga zregenerować ciało i zrelaksować się przed snem, co prowadzi do lepszej jakości snu!

Skowronki vs Sowy

Kto ma rację? Zamiast zgadywać, przestudiowałam aktualne badania i… Najgorzej! Jako rasowy skowronek jestem zmuszona przyznać rację sowom!!! Badania jednoznacznie wskazują, że treningi wieczorne przynoszą więcej korzyści dla organizmu, ponieważ w tym czasie nasza biochemia działa sprzyjająco dla wydajności fizycznej, a balans hormonalny jest bardziej sprzyjający. 

Wieczorny trening biegowy prowadzi do lepszych wyników treningowych i poprawy ogólnej wydolności organizmu.

Jednak (jako skowronek) czuję się zobowiązana podkreślić, że inne badania wymieniają również szereg korzyści dla organizmu,  które przynoszą poranne treningi! 

Są nimi wspomniane wcześniej zwiększenie metabolizmu i poziomu energii w ciągu dnia, co może przyczynić się do lepszych wyników treningowych i poprawy ogólnej kondycji.

Prawda zawsze leży pośrodku…

Słyszałaś, że prawda zawsze leży gdzieś pośrodku? Istnieją badania sugerujące, że nasze ciało jest w stanie osiągnąć najwyższą wydajność mięśniową w ciągu dnia w okolicach popołudnia, zwykle około godziny 14-17! Taka kompromisowa godzina może okazać się idealnym czasem na trening biegowy, podczas którego mogą wspólnie spotkać się sowy i skowronki!

A co z naszymi upodobaniami?

Muszę przyznać, że analiza wyników badań trochę zepsuła mi nastrój! W mojej głowie zrodziło się pytanie „O kurczaki, a co z moimi preferencjami?!”. Czy naprawdę powinnam zmienić porę ćwiczeń?

Odpowiedź jest jedna: to zależy!

Musisz zdecydować, co jest Twoim priorytetem. Jeżeli trenujesz profesjonalnie, masz jasno określone cele i walczysz i podkręcenie wyników z pewnością warto wykorzystać wiedzę zdobytą podczas badań naukowych!

Jednak jeżeli trenujesz amatorsko, dla przyjemności, zdecydowanie powinnaś dopasować porę treningów jedynie do własnych preferencji i możliwości!

Każda z nas ma inny rytm dobowy! Najlepszym czasem na Twój trening jest ten, który odpowiada Twojemu stylowi życia, harmonogramowi dnia i indywidualnym preferencjom. 

Pora wykonania treningu nie jest istotna! Najważniejsze jest utrzymanie regularności! Wybieraj takie rozwiązania, które pomogą Ci osiągać cele i dostarczać ciału odpowiedniej ilości ruchu każdego dnia.

— — —

autorka tekstu: Anna Karaś – Mochnal

 

Dołącz do naszych wirtualnych wyzwań TUTAJ.  Cykliczne wydarzenie Królowa Kroków, roczne wyzwanie zaPITAJAć!,  okazjonalne wirtualne marsze lub biegi – jest w czym wybierać!!!

Dołącz także do naszej mega pozytywnej fejsbukowej grupy  JESTEM LOCO  i przekonaj się sama.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia, dodatkowej motywacji i turbo dawki uśmiechu koniecznie wpadaj do nas!