Motywacja i porady w stylu LOCO

Domowe izotoniki — jak się nawadniać?

izotonik w loco kubku

Tym razem słów kilka o izotonikach! Sprawdź, dlaczego warto je pić! Na końcu wpisu znajdziesz 4 przepisy na domowe izotoniki DIY! 

Jeśli interesujesz się tematyką zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej, to z pewnością zdajesz sobie sprawę z tego, jak ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Wiadomo, że woda jest podstawowym źródłem nawodnienia, ale coraz częściej mówi się o izotonikach jako o napojach, które nawadniają organizm jeszcze skuteczniej.

Jednak, czy wiesz, czym właściwie są te całe izotoniki i dlaczego mówi się, że nawadniają lepiej niż woda? W dzisiejszym artykule wyjaśnię, czym są napoje izotoniczne, jakie korzyści przynoszą dla organizmu i kiedy warto je pić. Bo w czym warto – tu nie mamy wątpliwości – najlepiej w LOCO bidonach i kubkach :- ) 

Co to są izotoniki?

Izotoniki to napoje, które zawierają składniki odżywcze, takie jak elektrolity (sód, potas, magnez) i cukry, w stężeniu zbliżonym do tych, które znajdują się w płynach ustrojowych organizmu, np. w krwi czy limfie. Mówi się, że nawadniają lepiej niż woda, ponieważ dostarczenie ich do organizmu nie zaburza równowagi elektrolitowej, co ułatwia jego prawidłowe funkcjonowanie.

Izotoniki nie są żadnym fit wymysłem! Są powszechnie stosowane także w medycynie, w celu uzupełnienia płynów i poziomu elektrolitów w organizmie, na przykład po intensywnym wysiłku fizycznym lub w czasie choroby.

Dlaczego warto pić izotoniki, uprawiając sport?

Kiedy intensywnie ćwiczysz (ale także podczas upałów!), Twój organizm traci dużo płynów i elektrolitów. To może zaszkodzić twojemu zdrowiu i wydajności!

Tu z pomocą mogą przyjść napoje izotoniczne! Izotoniki pozwalają na szybkie uzupełnienie utraconych podczas wysiłku fizycznego składników odżywczych i pomagają utrzymać odpowiednie nawodnienie organizmu. Warto włączyć je do swojego planu treningowego! Dzięki nim będziesz miała więcej energii, lepiej wykonasz trening i szybciej zregenerujesz się po wysiłku fizycznym!

 

Proste przepisy na 4 domowe izotoniki

W plastikowej butelce sklepowych izotoników nie kryje się żadna magia! Bez trudu możesz przygotować napój o takich właściwościach samodzielnie! Oszczędzisz pieniądze, zmniejszysz produkcję śmieci i dostarczysz swojemu organizmowi naturalny napój nawadniający!

Domowy izotonik to napój o zbliżonym stężeniu elektrolitów i cukru do poziomów naturalnie występujących w ludzkim organizmie. Możesz przygotować swoje domowe napoje izotoniczne, korzystając z różnych składników, takich jak woda, sok z cytryny, miód, sól i owoce.

Łap kilka przykładów na pyszne napoje nawadniające (które miałam okazję przetestować osobiście)!

 

1. Poczuj miętę, czyli izotonik z kwaśną nutką

Kocham ten przepis! To mój podstawowy izotonik! W upalne, letnie dni przygotowuje go naprawdę często!

Składniki:

  • woda niegazowana – 1 litr,
  • sok z cytryny ok 60 ml/10 łyżek
  • miód lub syrop z agawy- 4 łyżeczki,
  • sól – ¼ łyżeczki
  • mięta — kilka listków
  • imbir – 2 plastry (bez skórki)

Sposób przygotowania:

Wszyściutko wymieszaj! Najlepiej smakuje, gdy dasz mu chociaż godzinkę na uwolnienie smaku i aromatu.

2. Izotoniczne arbuzoweLOVE

Z tym izotonikiem poczujesz miętę do arbuza! Jego przygotowanie wymaga troszkę więcej czasu, ale każda fanka arbuza potwierdzi, że WARTO!

Składniki:

  • woda niegazowana – 1litr,
  • sok z cytryny ok 60 ml/10 łyżek
  • miód lub syrop z agawy- 4 łyżeczki,
  • sól – ¼ łyżeczki
  • arbuz – 400 g
  • mięta — kilka listków

Sposób przygotowania:

Z arbuza usuń pestki, pokrój na mniejsze cząstki i zblenduj — arbuzowy koktajl przelej przez sito i połącz z pozostałymi smakami! Najlepiej smakuje, gdy dasz mu chociaż godzinkę na uwolnienie smaku i aromatu – wtedy poczujesz do niego miętę!

3. LOCOpower – izotonik uzupełniający energię

Ten napój to idealny towarzysz długiego, intensywnego treningu! Idealny dla loco harpaganek!

Składniki:

  • woda niegazowana – 1litr,
  • sól – 9 g (ok 1,5 łyżeczki)
  • węglowodany, np. miód/syrop z agawy- 5 łyżeczek lub 50 g cukru lub glukozy spożywczej
  • sok owocowy np. z cytryny, limonki lub połówki pomarańczy bądź grapefruita (moja ulubiona opcja na lato!)

Sposób przygotowania:

Jeżeli czytałaś poprzednie przepisy, nie będziesz zaskoczona — wyciśnij sok owocowy i połącz wszystkie składniki. To proste! 🙂

4. Ruda bomba!

Ta propozycja może Cię zaskoczyć! Jeżeli masz dosyć standardowych izotoników, przetestuj ten przepis! Poznaj izotonik z marchewkową nutą! Jest rudziutki jak czupryna szefowej LOCO i podobnie jak ona ma super MOC!

Składniki:

  • woda niegazowana – 1 litr,
  • sól – 1 łyżeczka
  • sok wyciśnięty z połówki cytryny
  • miód lub syrop z agawy- 4 łyżeczki,
  • ¼ łyżeczki startego imbiru
  • szklanka świeżego soku z marchwi (Nie mam na myśli “Kubusia”, sięgnij po sok wyciśnięty w domu lub sklepowy, najlepiej z tych “jednodniowych”, przechowywanych w lodówce).

Sposób przygotowania:

I znów prosta sprawa! Połącz sok wyciśnięty z cytryny i marchewki z resztą składników, porządnie wymieszaj i wykrzycz: „MAM TĘ MOC!”

*Bonusowe pomysły na izotoniki*

Nie byłabym sobą, gdyby nie pojawił się tu bonusowy akapit! Nie wiem, czy wszystkie wiecie, ale piwo 0% to także izotonik! Piwko bezalkoholowe to jedyny izotonik, który kupuję w sklepie! Pozostałe przygotowuję samodzielnie.

Matka natura także przygotowała dla nas naturalny izotonik! Nawadnianie się nim w naszym klimacie wymagałoby ogromnych wydatków, ale warto taką wiedzę wykorzystać, chociażby na urlopie. Naturalny izotonik znajdziesz w orzechach kokosowych. Tak! Woda kokosowa to wspaniały izotonik!

 

!!! Nawodnij się domowym izotonikiem

Jak widzisz, przygotowanie domowego izotoniku nie jest trudne, a tym bardziej nie jest czasochłonne i nie wymaga talentu kulinarnego! Który przepis wypróbujesz jako pierwszy?

A może podzielisz się z LOCO babkami swoim ulubionym przepisem na izotonik DIY?

— — —

Autorka tekstu: Anna Karaś-Mochnal

 

Kubek, bidon.. w stylu LOCO? Nie ma sprawy! Zajrzyj TUTAJ

 

Dołącz do naszych wirtualnych wyzwań TUTAJ.  Cykliczne wydarzenie Królowa Kroków, roczne wyzwanie zaPITAJAć!,  okazjonalne wirtualne marsze lub biegi – jest w czym wybierać!!!

Dołącz także do naszej mega pozytywnej fejsbukowej grupy  JESTEM LOCO  i przekonaj się sama.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia, dodatkowej motywacji i turbo dawki uśmiechu koniecznie wpadaj do nas!