Bez kategorii

Pierwsze morsowanie – jak się przygotować?

morsowanie morsy kolorowa czapka biegowa termoaktywna czapka do biegania kolorowy komin pikasa

Jak morsowanie wpływa na zdrowie?

Dlaczego warto morsować? Bo to dla organizmu samo zdrowie. Pod warunkiem, że nie dotyczą Cię choroby kardiologiczne. W takiej sytuacji morsowania nie zaleca się. Co daje nam zatem kąpiel w lodowatej wodzie?

❄️ Hartujemy nasz organizm, zwiększamy naszą odporność. Każdy doświadczony mors potwierdzi, że dzięki regularnemu morsowaniu rzadziej choruje.

❄️ Lepsza regeneracja, w szczególności po długim biegu. Potwierdzam! Po długich, 30-kilometrowych wybieganiach, morsowanie następnego dnia sprawiało, że czułam się o niebo lepiej!

❄️ Poprawa krążenia oraz wydolności układu sercowo-naczyniowego.

❄️ Szybsze spalanie tkanki tłuszczowej (tak, tak!) oraz usuwanie tosksyn z organizmu.

❄️ Poprawienie jędrności skóry, a co za tym idzie… Bye Bye cellulite! Czyli, jeśli walczysz z cellulitem, morsowanie bardzo Ci w tym pomoże 😀

❄️ WAŻNE! Jeśli chorujesz na choroby serca, lub układu krążenia, powinnaś zrezygnować z morsowania. Przeciwwskazaniem jest też borelioza oraz padaczka. Choroby te wpływają na zaburzenia w funkcjonowaniu układu nerwowego.

Ok, jeśli udało mi się chociaż troszkę przekonać Cię do zanurzenia się w lodowatej wodzie, zapytasz pewnie…

Pierwsze morsowanie – jak się przygotować?

❄️ Po pierwsze – liczą się oczywiście chęci! Jeśli myślisz o tym, to nie zastanawiaj się, czy jesteś gotowa, po prostu spróbuj!

❄️ Znajdź towarzystwo – najlepiej zrobić to w towarzystwie osoby, która już morsowała. W ogóle dużo przyjemniej morsuje się ze znajomymi! Jest sporo śmiechu i wspólnego zgrzytania zębami 😉 No bo chyba wiesz, że woda jest zimna? 

❄️ Nie morsuj sama. Nawet jeśli niekoniecznie chcesz to zrobić w większej grupie, postaraj się, żeby ktoś Ci towarzyszył. Jeśli nie wejdzie z Tobą do wody i pozostanie na pomoście, czy plaży, dla Ciebie będzie to po prostu bezpieczniejsze <3

❄️ Warto zapatrzyć się w skarpety neoprenowe. Zwłaszcza, jeśli jesteś stópkowym zmarzluchem, jak ja! Sprawią one, że będzie Ci ciepło w stopy. SERIO! Moje pierwsze morsowanie odbyło się bez takich skarpet i stóp nie mogłam dogrzać do następnego dnia. Takich skarpet nie ma jeszcze w sklepie Loco, ale… Może czas to zmienić? 😉

❄️ Poncho do morsowania – może być specjalnie wykonane poncho, a możesz po prostu… zrobić w kocu dziurę na głowę i już! Moje takie właśnie jest, póki nie pojawią się poncho w wersji LOCO 😛 Po co poncho? Ano po to, żeby po wyjściu z wody przebrać się spokojnie w suche ciuszki. Przebierasz się pod ciepłym „poncho” i dodatkowo nie pokazujesz swoich wdzięków współtowarzyszom.

❄️ Czapka do morsowania (na przykład TAKA), szalik lub komin i rękawiczki – dla mnie obowiązkowe! Morsuję od jakiegoś czasu, ale nie należę do tych śmiałków, którzy zanurzają się w całości w wodzie lub pływają. Chronię przed zimnem to, co wystaje ponad wodę. Zresztą – głowa i ręce to miejsca bardzo wrażliwe, a zanurzanie rąk może powodować wzrost ciśnienia tętniczego krwi. Dlatego czapka, komin i rękawiczki to dla mnie must have! Długie włosy warto związać w kucyk, lub schować pod czapkę, jeśli nie chcesz ich zamoczyć. 

❄️ Na morsowanie zabierz ze sobą dodatkowo ręcznik i worek na mokre rzeczy. Możesz też zaopatrzyć się w kawałek maty, chociaż do tej pory morsowałam bez tego. Gorąca kawa, czy herbata w termosie, też jest dobrym pomysłem na szybkie rozgrzanie się po wyjściu z wody 😀

Jak morsowanie wygląda w praktyce?

❄️ Przed morsowaniem warto zrobić sobie rozgrzewkę. Wskocz więc w wygodne ciuchy, buty, nie ubieraj się za ciepło! Możesz przebiec 4km, tak jak my. A możesz zrobić sobie mały truchcik po pomoście i kilka ćwiczeń – pajacyki, podskoki. Rozgrzej swoje ciało!

❄️ Rozbierz się! Taka oczywista oczywistość… 😛 No bo chyba nie będziesz wchodzić do wody w ciuchach? Załóż skarpety neoprenowe, zostaw komin, czapkę i rękawiczki.

❄️ Do wody wejdź energicznie. Nie zastanawiaj się długo! Jeśli masz tę fantastyczną możliwość wskoczyć do przerębla, to już w ogóle petadra! Miałam tą przyjemność podczas mojego debiutu. Czad! To uczucie, kiedy musisz usiąść tyłkiem na zimnym lodzie i zrobić SIUP do wody – nie do opisania! 😀 Musisz po prostu spróbować!

❄️ Ile czasu spędzić w wodzie? Dużo zależy od Twojej wytrzymałości, ale już 1-2 minuty robią niesamowitą robotę dla Twojego organizmu! Jeśli to Twój debiut spokojnie wystarczy. Na więcej przyjdzie jeszcze pora :*

❄️ Po wyjściu z wody natychmiast się przebierz. Możesz mieć uczucie gorąca, wydaje się, że wcale nie jest zimno, ale to jest złudne uczucie. Nie zwlekaj i wskocz w suche ciuchy wykorzystując poncho.

❄️ W domu możesz zrobić sobie rytuał, tak jak ja. Ciepła kąpiel, gorąca kawa i pyszne śniadanko. A może gorąca zupa i ciepły koc? Ważne, żeby się wygrzać, a reszta… Reszta już zależy od Ciebie 😉

Powodzenia!

Jeśli te porady sprawiły, że nabrałaś ochotę na morsowanie, daj mi znać – skomentuj, udostępnij. No i koniecznie odezwij się po Twoim „pierwszym razie” 😀 Czekam!

Ten wpis jest z perspektywy biegaczki i aktywnej mamy. Moim celem jest zwrócenie uwagi na korzyści wynikające z morsowania, jednocześnie jednak zachęcam do świadomego działania!  Jeśli nie masz pewności co do swojego stanu zdrowia, najlepiej chęć morsowania skonsultuj z lekarzem. Warto również poszperać w niezmierzonych odmętach internetu, aby trochę bardziej zgłębić temat. Mnóstwo jest fachowej literatury opisującej przeciwwskazania oraz korzyści wynikające z morsowania, z którymi warto się zapoznać. Mój wpis ma na celu przede wszystkim rozbudzić chęci, by niezdecydowani zrobili pierwszy krok w odmęty… zimnej wody 😀

Magda – dziękuję za konsultacje dotyczące wpisu <3

Ach, a taki zestaw czapka-komin jak mam na zdjęciu znajdziesz tutaj -> CZAPKA + KOMIN

morsowanie morsy kolorowa czapka do biegania komin biegowy kolorowy loco sport

Related Posts